Vem ska va’ kvar och vem ska gå?
Employer Branding ett viktigt begrepp för de flesta företag och arbetsgivare med en seriös och lönsam verksamhet. Lika viktigt att medarbetarna som är kvar, är lika nöjda och glada som de medarbetare som helt eller delvis går i pension. Eller som väljer att arbeta kvar några år till.
Ja, det är det som är frågan. Hur hanterar vi den här situationen på bästa sätt? Det finns idag många alternativ att beakta. Politikerna ser gärna att de personer som står för värdefull kompetens kan stanna och tillföra sin kompetens och värde även framöver. Eller att de som går i pension kan överföra sin kompetens på ett bra sätt, som gynnar både arbetsplatsen och medarbetarna. Vilka kärnvärden lever ni och levererar ni? Vilka områden är viktiga för er?
Det här är några av alla de områden som ska beaktas när frågan om pension kommer upp.
- Arbetsrätt
- Politiska initiativ
- Ålder och arbetsförmåga – biologisk ålder
- Olika arbetsformer
- Ansvar under Frihet
- Kompetensöverföring
- Mentorskap
- Ledarskap
- Att motivera
- Lärande
- Situationsanpassade lösningar – flexibilitet
- Individen och gruppen
- Hjärnan på jobbet – 5 fokusområden
- Proaktivitet
- Variation
- Attityder och värderingar